Şifremi Unuttum
Arama
 
Uzman

Uzman
  Uzmanlar Ne Diyor?   Geri
   
 
Diyet Yaparken Önerilen Egzersizler
Prof. Dr. Semih Akı

Diyet Yaparken Önerilen Egzersizler

Prof. Dr. Semih Akı

Hastalıkların neden olduğu hareketsizliğe, günümüz koşullarının etkisi ile bireylerin daha hareketsiz ve durağan yaşaması da eklenince; egzersizin ne kadar önemli olduğu ortaya çıkmaktadır.

Hareketsiz bir yaşam tarzı, koroner kalp hastalığı oluşumunda önemli bir etkendir. Orta düzeyde (ılımlı) egzersizler; örneğin günde yarım saat kadar yürüyüş yapmak kalp-damar hastalıklarının önlenmesinde etkili olmaktadır. Egzersiz kan-lipid seviyesinin düzenlenmesi, şeker hastalığı ve şişmanlık sorunlarının giderilmesinde önemli rol oynamaktadır. Aerobik egzersizler, kan basıncını düşürmektedir. Araştırmalar, kalp krizi geçirdikten sonra düzenli olarak egzersize başlayan kişilerin, hayatta kalma oranının artığını göstermektedir. Yürüyüş başta olmak üzere; koşu, yüzme ve tenis en çok önerilen sportif aktivitelerdir. Gerek sağlıklı kişiler, gerekse herhangi bir hastalığı olanlar, egzersiz uygulamalarına başlama kararı almadan önce doktorlarına danışmalıdır. Egzersiz yapanlar için yaş önemli olmayıp, her yaşta antrenman yapılabilir. Ancak çocukluk yaşlarından itibaren düzenli olarak egzersiz yapanlar, kalp sağlığı açısından daha şanslı kişilerdir.

Egzersiz, hafif bir yemeği takiben 1-2 saat sonra yapılmalıdır. Açık havada iken; aşırı soğuk ve sıcaklarda egzersiz yapılmamalıdır (-10º ve + 30ºC). Yarar sağlamak için egzersizin düzenli yapılması önemlidir. Sağlıklı kişilerde, kalp ve akciğer sağlığı için yürüyüş ile kalbin hızı hedef nabız sayısına ulaşmalıdır. Öncelikle maksimal kalp hızı bulunmalıdır. Maksimal kalp hızı 220 sayısından kişinin yaşı çıkartılarak hesaplanır. Hedef nabız sayısı, maksimal kalp hızının yüzde 50-75’i kadar olmalıdır. Nabız saymak için boynun her iki tarafındaki atardamarlardan (şah damarı, karotid arter) birine işaret ve orta parmaklarınızla hafifçe bastırmanız ve 10 saniye süresince saydığınız nabız sayısını 6 ile çarpmanız yeterlidir.

Egzersizi yürüme bandında yapıyorsanız, bu bantlarla birlikte satılan parmak ucu veya bileğe takılan saat şeklindeki nabız ölçerler, nabız sayısının sürekli olarak izlenmesine yardımcı olur. Kalp hastalarında hedef nabız sayısı, stres testi ile hesaplanmalıdır. Hedef nabız sayısına ulaşmak için egzersiz programının başlangıcında kişi kendini fazla yormamalıdır. Sabırlı olarak ve zaman içerisinde ilerleyerek egzersiz yapmak en sağlıklı yöntemdir. 6 ay sonunda hedef nabız sayısına ulaşmak uygun bir gelişmedir. Her seans, 5 dakikalık basit ısınma hareketleri ile başlamalı; egzersiz sonunda 5 dakika süren gevşeme hareketleri ile seans bitirilmelidir. Kalp hastaları düz yolda, imkânı olanlar yürüme bandında hızı ve süreyi izleyerek, gücünün elverdiği ölçüde, bir rahatsızlık hissettiğinde yürümeyi kesmek ve kesinlikle kendisiyle yarışmamak koşulu ile yürümelidir. Haftada en az 5 gün ve günde 35-60 dakika süre ile egzersiz yapılmalıdır.

Egzersizin zayıflama dışında hastalıklardan korunmadaki etkisi
Sağlıklı kas, kemik ve eklemlere sahip olmak, kanserden korunmak, depresyon ve anksiyete gibi psikolojik hastalıkların ve inmelerin önlenmesinde de egzersiz faydalıdır. Düzenli, orta düzeyde (ılımlı) yüklenmelerin; kalp hastalığı, şişmanlık, insüline bağlı olmayan diyabet, yüksek tansiyon ve osteoporoz gibi hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde; ayrıca vücut ağırlığının kontrolü ve organizmanın strese karşı direncini artırmada önemli rol oynadığı kanıtlandı. Düzenli olarak spor yapan kişilerde, yaşam tarzına bağlı olarak görülen kanser gibi hastalıkların daha düşük sıklıklarda rastlandığına dair sonuçlar elde edildi. Ayrıca yetersiz beslenme ve uygun besinlerin eksikliği, immün (bağışıklık) sistemi zayıflatabilir. Sonuç olarak egzersiz, hem bedensel hem de ruhsal sağlığı hissetme olumlu yönde etkiler diyebiliriz.



 
Mavi Yeşil Günlüğüme ekle Yazdır Arkadaşına Öner
Uzmanlar Ne Diyor Hafif Ye Hafif Yaşa Mavi Yeşil Sıkça Sorulan Sorular

Kullanım Koşulları Gizlilik Bildirimi Site Haritası İletişim Kampanya Katılım Koşulları
 
Ülker Logo
RSS