Şifremi Unuttum
Arama
 
Uzman

Uzman
  Uzmanlar Ne Diyor?   Geri
   
 
Öğünler ve Besin Gruplarının Önemi
Diyetisyen Şefika Aydın

Öğünler ve Besin Gruplarının Önemi

Diyetisyen Şefika Aydın

Dengeliz beslenmek, her besin grubundan yeterli miktarda tüketmek anlamına gelir.

Kalitesi yüksek bir yaşam için akıl ve beden işbirliğine dikkat edilmelidir. Bunun için de dengeli beslenmek, yeterince hareket etmek, hayata olumlu bakmak, daha az strese maruz kalmak ve yeterli miktarda uyumak gerekir. Kaliteli bir yaşam için aktif bir yaşam şekli ile birlikte; besin çeşitliliğine, tüketim miktarına ve sıklığına önem verilmelidir. İnsanın büyüme, gelişme ve sağlıklı olarak yaşamını sürdürebilmesi için besin öğelerine gereksinimi vardır. Bu öğeler dikkatli seçilip, yeterli miktarlarda alındığında dengeli beslenme sağlanmış olur. Dengeli bir beslenme için öğün sayısı en az 6 olarak söylenebilir; ara öğünlere yer verilmeli ve alınması gereken günlük kalori miktarına önem verilmelidir. Ana ve ara öğünlerde hafif yemekler tercih edilmelidir.

Besin öğelerini sıralayacak olursak

Karbonhidratlar:
Günlük enerjinin çoğu karbonhidratlardan sağlanır. Karbonhidratların, kanda glikoz şeklinde belirli miktarda bulunması, dokulara sürekli enerji sağlanması bakımından önemlidir. Yetişkin insan vücudundaki toplam karbonhidrat miktarı yüzde 1’in altındadır.

Proteinler:
Hücrelerin esas yapısını oluşturan proteinler, hücrelerin sürekliliği, büyüme ve gelişmesi için önemli bir besin öğesidir. Vücudun savunma sistemlerinin, vücut çalışmasını düzenleyen enzimlerin, bazı hormonların da esas yapıları proteindir. Vücutta enerji kaynağı olarak da kullanılan protein, yetişkin insan vücudunun ortalama yüzde 16’sını oluşturur.

Yağlar:
Yetişkin insan vücudunun ortalama yüzde 18’i yağdır. Birey harcadığından çok yediğinde, vücudun yağ oranı artar; harcadığından az yediğinde ise yağ oranı azalır. Bu nedenle vücut yağı, insanın başlıca enerji deposudur denilebilir. Enerji yeterli alınmadığında vücut bu deposunu kullanmaktadır.

Mineraller:
Yetişkin insan vücudunun ortalama yüzde 6’sı minerallerden oluşur. Bunların bir bölümü iskelet ve dişlerin yapıtaşı olarak görev yapar. Diğer bir bölümü de vücut suyunun dengede tutulmasını sağlar. Bazı mineraller de enerji oluşumu ve oksijenin taşınması konularında görev üstlenir.

Vitaminler:
Vitaminlerin bir bölümü, besinlerden alınan karbonhidrat, yağ ve proteinin enerjiye dönüştürülmesi ile hücrelerin oluşması ile ilgili biyokimyasal olayların düzenlenmesine yardımcı olur. Bazı vitaminler, kalsiyum ve fosfor gibi madenlerin kemik ve dişlere yerleşmesini; bazı vitaminler de vücut için gerekli bir takım besin öğelerinin bozulmadan işlevini sürdürmesini ve zararlı maddelerin etkilerinin azaltılmasını sağlamada rol aynar.

Su:
Su, besinlerin sindirimi, dokulara taşınmaları, hücrelerde kullanılmaları sonucu oluşan zararlı atıkların ve vücutta oluşan fazla ısının atılması için gereklidir. Vücuttaki bütün kimyasal olaylar çözelti içinde oluştuğundan, vücutta yeterince su bulunması yaşam için zorunludur. Yetişkin insan vücudunun yaklaşık yüzde 60’ ı sudur.

Başa Dön



 
Mavi Yeşil Günlüğüme ekle Yazdır Arkadaşına Öner
Uzmanlar Ne Diyor Hafif Ye Hafif Yaşa Mavi Yeşil Sıkça Sorulan Sorular

Kullanım Koşulları Gizlilik Bildirimi Site Haritası İletişim Kampanya Katılım Koşulları
 
Ülker Logo
RSS