Şifremi Unuttum
Arama
 
Uzman

Uzman
  Uzmanlar Ne Diyor?   Geri
   
 
Ara Öğünler ve Kaliteli YaşamBeslenme ve Diyet Uzmanı Aylin Yılmaz

Ara Öğünler ve Kaliteli Yaşam

Beslenme ve Diyet Uzmanı Aylin Yılmaz

Metabolizma sadece bir anda alınan enerji ile değil, tamamen zamana göre çalışır. Yani sabah kalkılan andan itibaren enerji harcaması artar öğle saatlerine doğru yoğunlaşır ve akşama doğru kendini rölantiye alarak, dinlenme moduna geçer. Bu düzene göre besin tüketmek; dengeli beslenme açısından çok önemlidir.

Ara öğünler hücrelerimizin ömrünü uzatmaya yardımcı olur.
Vücut nasıl çalışır, nasıl her salise enerji üretir gibi soruların yanıtları zaman zaman merak edilen konulardır. Özellikle açlık ve tokluk mekanizması her zaman merak edilmiştir. Vücut mekanizması gün içinde aldığınız besinlerin içeriğine bire bir bağlıdır. Besinlerin enerji seviyeleri de içerisinde bulunan protein, yağ veya karbonhidratlar gibi maddelere bağlıdır. Gün içinde alınan besinler kadar besinlerin alındığı saatler de çok büyük önem taşır. Örneğin bir kişinin gün içinde alması gereken bütün enerjiyi tek bir öğünde alıp, diğer saatlerde aç kalması, vücuda ve hücrelere büyük zarar verebilir. Fakat toplam günlük kalori, gün içinde 5-6 öğüne paylaştırılarak alınırsa, özellikle kandaki değerler (kan şekeri ve diğer parametreler gibi), enerji dengesi ve günlük fonksiyonlar düzenli hale gelebilir.

Sabah kalkış ve gece yatış saatleri düşünüldüğünde, vücudun nerdeyse 15-16 saat aktif tutulmaya çalışıldığı görülebilir. Peki, bu durumda vücuda yeterli enerji sağlanabilir mi? Bireyler, her 2-3 saatte bir, besin tüketerek gün içinde dengeli beslenebilir mi? Ne yazık ki çoğu kişi bunu ya unutur ya da atlar… Bu durumda süreç zamanla ve fark etmeden alınan 5 kilo ile başlayabilir ve muhtemel 20-30 kiloya kadar çıkan kilo alımı ile günümüzün en çok görülen hastalığı fazla kilolu olma sorunu ile sonuçlanabilir. Hâlbuki bu sorundan korunmanın en kolay ve en kestirme yolu, beslenme alışkanlıklarına ara öğünleri eklemek olabilir. Gün içinde saat 11.00 - 15.00 ve 17.00’da hafif yemekler ile ara öğünler alarak, 1 yıl içinde alınan kilolardan tamamen kurtulmak mümkün olabilir veya fazla kilo almamak için koruma kalkanı oluşturulabilir.

Vücut tipi ve enerji gereksinimi
Vücut tipi, enerji gereksinimini etkileyebilir. Yuvarlak bir vücut yapısına sahip kişiler, zayıf ve kaslı olanlara göre yağ biriktirmeye muhtemelen daha müsaittirler. İnce, uzun boylu kişilerin de kısalara göre daha fazla yüzey alanına sahip olmalarından dolayı daha çok ısı kaybetmeleri ve vücut ısısını normal seviyede tutmak için daha fazla kalori harcamaları olasıdır.

Cinsiyet de metabolizmayı etkileyen diğer bir faktördür; 10 yaşına kadar erkeklerin ve kızların enerji gereksinimi benzerdir. Erkekler daha fazla kas geliştirmeye başlayınca, enerji gereksinimleri de artış gösterir; ayrıca uzayan boyları ve artan kasları için daha fazla enerjiye ihtiyaç duyarlar. Yetişkinliğe ulaşan erkekler, aynı yaştaki kadınlara kıyasla daha fazla kasa ve daha az vücut yağına sahiptirler. Erkeklerin aksine, kadınlarda gebelik ve emziklilik döneminde kullanılmak üzere; daha çok yağ depoları oluşur. Gebelik ve emziklilik döneminde, kadınların enerji gereksinimi artış gösterir. Gebelikte enerji gereksinmesi, normal kilosuna ayda 1 kilo ilave olacak şekilde belirtilebilir. Emziklilik döneminde ise kadınların günlük fazladan ortalama 500 kaloriye gereksinimi olabilir.

Ergenlik döneminden sonra kalori ihtiyacı giderek azalmaya başlar. Vücudun dışındaki ısı derecesi vücut içindeki enerji üretimini etkileyerek soğuk günlerde, vücut ısınızın korunması için bazal metabolizma hızı biraz artış gösterebilir.

Alternatif ara öğün seçenekleri
Bu seçenekler her gün karma olarak, saat 11.00-15.00-17.00 arası alınabilir.
• Kuru meyveler
• Lifli bisküviler
• Kepekli krakerler
• Yağsız krakerler
• Cevizli kekeler
• Süt ve süt ürünleri
• Yağsız mısır ve pirinç çıtırları
• Çavdarlı sandviçler
• Müsli barlar
• Grisini çeşitleri
• Tatlı kaçamaklardan diyet ürünler örneğin light bir çikolata
• Yağlı tohumlar (fındık, badem, ceviz)

Başa Dön



 
Mavi Yeşil Günlüğüme ekle Yazdır Arkadaşına Öner
Uzmanlar Ne Diyor Hafif Ye Hafif Yaşa Mavi Yeşil Sıkça Sorulan Sorular

Kullanım Koşulları Gizlilik Bildirimi Site Haritası İletişim Kampanya Katılım Koşulları
 
Ülker Logo
RSS