Şifremi Unuttum
Arama
 
Uzman

Uzman
  Uzmanlar Ne Diyor?   Geri
   
 
Diyet ve EgzersizProf. Dr. Semih Akı

DİYET VE EGZERSİZ

Prof. Dr. İbrahim Saraçoğlu

Prof. Dr. Semih Akı

Araştırmalar, doğru bir şekilde beslenmedikçe; formunuzu koruyamayacağınız ve sağlığınız adına yaptıklarınızdan tam bir yarar elde edemeyeceğinizi ortaya koyuyor.

Egzersiz yapmak, zayıflamak için yeterli midir?
Son yıllarda kilo sorunlarının; diyabet, yüksek kan basıncı, kalp ve damar hastalıkları gibi birçok hastalığın nedeni olduğu bildiriliyor. Kilo sorunu, kesinlikle göz ardı edilmemesi ve hafife alınmaması gereken ciddi bir sorundur. Daha iyi beslenmeye çalışarak ve egzersiz yaparak, sağlığınızı korumak için gerekenleri yaptığınızı düşünüyor olsanız bile; yine de kendinizi formsuz hissedebilir, yeterince zinde olmadığınızı düşünerek, bunun nedenini merak edebilirsiniz. Sağlıklı ve iyi bir yaşam sürdürmek için vücudumuzun; metabolik, büyüme, onarım, toksin giderme ve yenilenme fonksiyonlarını en iyi şekilde yerine getirmesi gereklidir. Bu görevleri yerine getirmek için de zengin ve dengeli besinlerin alımına gereksinim duyulmaktadır.

Sağlıklı ve dengeli beslenme
Sağlıklı ve dengeli beslenmekzdoğru yiyecekleri seçmek demektir. Beslenme ve beslenme alışkanlıkları konusunda bilginizi artırdığınızda; bilinçli seçimler ile sağlıklı beslenme alışkanlıkları geliştirebilirsiniz. Sağlıklı beslenme, yeterli ve dengeli beslenmedir. Vücudumuzu oluşturan hücrelerin düzenli ve dengeli çalışması için yağlar, karbonhidratlar, proteinler, vitaminler ve mineraller gibi besin öğelerinden yeterli miktarda almalıyız. Vücudumuzun tüm besin maddelerine ihtiyacı vardır. Tek taraflı beslenmek, örneğin sadece protein veya karbonhidrat tüketmek yanlıştır. Dengeli beslenerek vitaminler, mineraller ve lifler gibi önemli besin maddelerinden de almış oluruz. Karbonhidratlar; besin piramidinin alt grubunda yer alan ve sıklıkla tüketilmesi gereken gıdalardır. Karbonhidratlar pirinç, bulgur ve makarna gibi tahıllarda bulunur. Mineraller; sağlıklı yaşam için gereklidir. Sebze ve meyveler; kalsiyum, bakır, iyot, demir, çinko vb. mineraller açısından zengindir. Bu mineraller, hücre korunması ile sağlıklı diş, kemik ve cilt yapısı için önemlidir. Mineraller, kalp ritmi, kan basıncı ve vücuttaki sıvı dengesi gibi daha birçok düzenleyici fonksiyonlarda da önemli rol oynar. Ayrıca kemik erimesinin önlenmesi ve tedavisinde yeterli kalsiyum alınması gerekmektedir. Proteinler; vücudumuzun en etkili kalori yakıcı bölümü olan kas dokusunu güçlendirmek açısından çok önemlidir. Protein et ve süt ürünlerinde yüksek oranda; hububat ürünlerinde daha az olarak bulunmaktadır. Yağ ve şeker ise çok az tüketilmesi gereken gıdalar olmakla birlikte; A, D, E ve K gibi vücudumuz için önemli vitaminlerin emilimini sağladıkları için bu besin gruplarının da uygun oranda tüketilmesi de önemlidir.

Dengeli beslenme önerileri
Doymamış yağ (tereyağı, kuyruk yağı) oranı yüksek besinleri daha az tüketin. Yeterli miktarda doymuş yağ (ayçiçeği, mısırözü, soya, fındık ve zeytinyağı) almaya dikkat edin. Yarım yağlı süt, yağsız yoğurt tüketin. Yağlı kırmızı et yerine; yağsız et, balık, tavuk ile nohut, mercimek ve fasulye gibi kuru baklagilleri tercih edin. Süt ve süt ürünlerini tüketirken; az yağlı olmalarına dikkat edin. Yemeklerinizi haşlama, fırında pişirme veya ızgarada pişirme yöntemleri ile pişirirseniz; yemeğe eklenecek yağı da azaltmış olursunuz. Aşırı şekerli gıdalardan kaçının ve çay, kahve gibi içeceklerde şeker miktarını azaltın. Meyve ve sebze ağırlıklı beslenin. Gıdalardan aldığımız günlük tuz miktarı 6 gramı (bir tatlı kaşığı) geçmemelidir. Tuz tüketimi ile yüksek tansiyon arasında ilişki bulunmaktadır. Yüksek tansiyonu olanlar, doktorlarının tavsiyesine göre ya hiç tuz kullanmamalı ya da tuz miktarını azaltmalıdır. Güne kahvaltınızı yaparak başlayın. Gece boyu gıda alımı olmadığından beyninizin sabah kalkınca enerjiye ihtiyacı vardır. Gıda alımınızı kahvaltıdan başlayarak, gün içine yaymanız daha etkin bir şekilde kalori harcamanıza neden olur.
Öğünlerinizi önceden belirleyin; mümkünse yediklerinizi 3 ana öğün, 3 ara öğüne bölüp, az ve sık olarak beslenin. Bol su için ve yiyeceklerinizi iyice çiğneyin. Düzensiz ve kötü beslenme, vücudunuzun yenileme sistemini aksatır. Cildiniz canlılığını, tazeliğini kaybeder ve en önemlisi hastalıklara yatkınlığınız artar. Bu sebeple; yorgunluk, çabuk yorulma ve baş ağrısı olabilir; düşünce ve hafıza sisteminiz bulanıklaşabilir. Bu nedenlerden dolayı, düzenli ve sağlıklı beslenmeye dikkat ederek; dengeli beslenmenin yaşam kalitenizi artırdığını unutmayın.


Başa Dön



 
Mavi Yeşil Günlüğüme ekle Yazdır Arkadaşına Öner
Uzmanlar Ne Diyor Hafif Ye Hafif Yaşa Mavi Yeşil Sıkça Sorulan Sorular

Kullanım Koşulları Gizlilik Bildirimi Site Haritası İletişim Kampanya Katılım Koşulları
 
Ülker Logo
RSS